Poezja wizualna

Poezja wizualna

Na okazję koronacji Władysława IV jezuita Paweł Kuhn przywitał „naszego Apollina” pięknie wydanym drukiem okolicznościowym z elementami tzw. poezji wizualnej, pt. Trophaeum regale potentissimo Poloniarum et Svecorum regi Vladislao IV Cracoviam... regalis inaugurationis…(Kraków 1633), wpisując wiersze panegiryku w kształty odwołujące się bezpośrednio do treści utworu: wieniec, obelisk oraz latarnię morską. Rok później w lubelskiej drukarni Pawła Conradiego światło dzienne ujrzała publikacja przypisywana dawniej Pawłowi Żuchowiczowi pt. Via Triumphalis Polonorum et Suecorum Regem, Bellicosissimum, Moschorum Domatorem Fortissimum… Vladislaum IV…, opisująca uroczystość zorganizowaną w tutejszym kolegium jezuickim, z okazji zwycięstwa króla pod Smoleńskiem. Alegorię triumfu wyrażono tutaj poprzez symboliczne drzeworyty połączone z łacińskimi inskrypcjami, graficzną wizualizację koncepcji łuków triumfalnych honorujących zwycięzcę. Wiersz wizualny to utwór wierszowany „zbudowany w taki sposób, iż słowa – niekiedy przy pomocy czysto graficznych środków – układają się w figurę, która w relacji do wypowiedzi werbalnej nabiera funkcji zarówno mimetycznych jak i symbolicznych” (P. Rypson za U. Ernstem).

Typ poezji kunsztownej, poddającej się dyktatowi zasad kształtujących sztuki plastyczne, dążył do ideału doskonałości formalnej. Poeta doctus, poddający czytelnika próbom poprzez rozmaite kunsztowne igraszki wykorzystujące wizualny wymiar znaków językowych, był oczywiście znany w starożytności, zwłaszcza w kręgu kultury helleńskiej. Pradawne carmina figurata wywodziły się z epigramów, krótkich utworów poetyckich przeznaczonych do umieszczenia na realnym lub fikcyjnym przedmiocie (np. nagrobku, pomniku), które z czasem zaczęto upodabniać formalnie do owych przedmiotów, odwzorowując ich kształt. Uplastycznienie poezji, aluzje do historii i mitologii, nauk i aktualnych wydarzeń politycznych, odwoływanie się do powszechnych skojarzeń – wszystkie te zabiegi tworzyły technopaegnia.

Słowo współtworzące formę ikoniczną, wpisane w strukturę wizualną, bawiło odbiorców różnych stanów i epok, zwłaszcza do czasów oświecenia. Zwyczaj ów jednak poprzez tradycję sentymentalno-romantyczną (chociażby popularne w XVIII wieku wiersze o węźle miłości wpisane w złożone sploty rysunku czy grafiki), czy XX-wieczną awangardę (wyobrażenie mówiące o samym sobie poprzez graficzne zabiegi zacierające granice między słowem a obrazem) przetrwał do naszych czasów, doceniających komplementarność słowa i obrazu.

Nierzadko techniki poezji wizualnej wykorzystywano dla skrótowego udokumentowania wyglądu obiektów rzeczywistej architektury okazjonalnej. Z taką praktyką mamy do czynienia w przypadku druku z przedstawieniem i opisem kosztującej 3 tyś. talarów bramy triumfalnej na cześć Fryderyka V, króla Czech (tzw. Król Zimowy) i elektora Palatynatu Reńskiego (w: Delineatio et descriptio portae augustissimae regi Friderico positae, Wrocław 1620). Wykorzystujące tzw. styl nakamienny, symboliczne bramy zdobiące karty wspomnianej Via Triumphalis łączą praktykę tytułowej poezji z utrwalonym zwyczajem przekazywania w formie diagramów złożonych lemmatów i dedykacji umieszczanych na obiektach architektury efemerycznej. Jak wykazuje Piotr Rypson, podobne zabiegi stosowali autorzy dzieł wydawanych z okazji uroczystych pochodów, m.in. Valerius Montelupi de Mari (Gratulationes in reditum… Sigismundi III…, Poznań 1611), oraz studenci kolegiów jezuickich świętujących ingresy biskupów, np. Stanisława Woyny (Honores Emeritos…, Wilno 1616), czy Henryka Firleja (Leopardus Illustrissimi… Henrici Firley…, Kalisz 1624).

Poezja kunsztowna – obejmująca emblematy, anagramy, akrostychy, chronostychy, gry językowe, takie jak „raki”, „echo”, czy „proteusze”, słowem graficzne układanie słów odwołujące się do elementów pozatekstowych, powszechnie znanych archetypów – wpisuje się w bogatą tradycję kultury literacko-plastycznej dawnej Rzeczypospolitej. Poetyka architektury okazjonalnej, z jej obrazami, mottami, subskrypcjami oraz dedykacjami, wyrastała z tych samych korzeni, czerpiąc nadto soki z bogactwa układów przestrzennych, wyrafinowania technicznego i plastycznego, wreszcie możliwości inscenizacyjnych, jakie niosły ze sobą „dzieła sztuki totalnej” wpisywane w rytualną celebrę uroczystości publicznej.

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      Poezja kunsztu i kunszt poezji

      Tworzenie utworów wizualnych zaliczanych do poezji kunsztownej znane było już w starożytności. Zarówno w spuściźnie starożytnych Greków i Rzymian, jak też w piśmiennictwie krajów Dalekiego i Bliskiego Wschodu odnaleźć można utwory, których tekst zapisywan

      Portret mężczyzny w ciemnej, długiej peruce. Portretowany ubrany jest w zbroję, a pod szyją ma zawiniętą jasną chustkę. Obraz prezentowany w okrągłej, złotej ramie. Jest to Jan Andrzej Morsztyn.
    • Silva Rerum

      Nowa jakość, czyli kunsztowne stemmata

      Charakterystyczną cechą literatury barokowej są eksperymenty z formą wizualną wiersza. Zjawisko to powszechnie określa się mianem „literatury kunsztownej”, co ma swój łaciński odpowiednik w postaci poesis artificiosa. Niezależnie od tego, jak zjawisko to

      Ilustracja przedstawia dwóch mężczyzn siedzących i rozmawiających z aniołem. Anioł trzyma księgę i pokazuje im kierunek na miasto. Za aniołem fragment budowli i kurtyna. W tle miasto.
    • Silva Rerum

      Czy barok był epoką panegiryków?

      Okres w dziejach kultury zwany barokiem przyniósł na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów bujny rozkwit literatury o charakterze pochwalnym. Utwory powstałe w jej ramach  popularnie określano panegirykami. Samo zjawisko panegiryzmu, obecne również w c

      Zdjęcie obrazu lub fresku. Przedstawia scenę, która rozgrywa się w oknie bogato zdobionym sztukaterią i rzeźbami. Pośrodku, pomiędzy dwiema kolumnami król Jan III Sobieski na koniu w otoczeniu wojsk. Powyżej na tle nieba, w chmurach - postać w szatach i anioły. Poniżej przed sceną anioł z rozpostartymi skrzydłami, przy kolumnach dwa małe anioły. Jest to apoteoza Jana III Sobieskiego.

    Słowa kluczowe